Baltiske statsministre gikk med på å slutte seg til G7-landenes uttalelse om støtte til Ukraina

Det har allerede blitt rapportert at 8. august støttet regjeringen Latvias tiltredelse til den felles erklæringen fra G7-ledere av 12. juli 2023 om langsiktig støtte til Ukraina.

G7-statenes uttalelse bekrefter at Latvias støtte til Ukraina forblir uendret selv på lang sikt. Latvia vil fortsette å gi politisk, økonomisk, militær, finansiell og humanitær støtte til Ukraina og dets folk, samt fremme gjenoppbyggingen av landet.

Latvias holdning til å oppnå Ukrainas langsiktige mål – medlemskap i EU og NATO – vil også forbli uendret, med allierte og partnere som hjelper Ukraina med å implementere reformer som er nødvendige for å nå disse målene. Latvia opprettholder sin posisjon om å holde russiske ledere ansvarlige for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina, og ber om opprettelsen av en ad hoc internasjonal domstol.

Som LETA fikk vite på statsministerens kontor, har Latvia vært en av de mest aktive støttespillerne til Ukraina siden Russlands uprovoserte og ulovlige militære angrep i stor skala mot Ukraina. Latvia var et av de første landene som leverte våpen til Ukraina slik at det kunne forsvare seg helt i begynnelsen av russisk militær aggresjon. Siden krigen startet har ukrainske sivile funnet tilflukt i Latvia.

Latvia fortsetter også sin støtte til Ukraina, startet i 2022, for restaurering av ødelagt infrastruktur, og deltar i gjenoppbyggingen av Chernihiv-regionen i 2023. I år skal sosial infrastruktur gjenoppbygges, støttesentre for kvinner som er utsatt for vold vil bli opprettet og boliger ødelagt under krigen vil bli restaurert. Latvia, i samarbeid med sine globale partnere, jobber aktivt for å stille russiske tjenestemenn og tjenestemenn som begikk de alvorligste internasjonale forbrytelsene mot Ukraina og dets folk for retten, samt for å sikre ansvarlighet Russisk stat for ulovlige handlinger på internasjonalt nivå.

Innholdet fortsetter etter annonsen

Annonse

12. juli i år ga G7-landene – USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia, Canada og Japan – en felles støtteerklæring til Ukraina. Så langt har en rekke andre land som støtter Ukraina sluttet seg til uttalelsen, inkludert de nordiske landene, samt presidenten for EU-kommisjonen og presidenten for Det europeiske råd.

Erklæringen er et omfattende sett med forpliktelser som reflekterer forpliktelsen til G7 og andre land som holder seg til erklæringen om å gi større langsiktig militær, økonomisk, finansiell og politisk støtte til Ukraina, med vekt på mulig overgang fra nødløsninger til mer forutsigbare langsiktige løsninger. langsiktige løsninger ved å gi bistand til Ukraina.

Rapporter en feil i artikkelen

Marker feil tekst og trykk Ctrl+Enter.

Merk dårlig tekst og rapporter den!

Liv Malthe

Student. Subtilt sjarmerende bacon-junkie. Spiller. TV-utøver. Frilansmusikkekspert

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *