Latvia slutter seg til felles uttalelse om å redusere trusselen fra Irans ballistiske og atomprogram

Den 18. oktober 2023, Latvia og 46 andre sikkerhetsinitiativer for ikke-spredning av masseødeleggelsesvåpen (Initiativ for spredningssikkerhet, psi) Medlemsstatene avga en felles uttalelse om resolusjon nr. 2231 dager med overgang (Overgangsdag).

FNs sikkerhetsråds resolusjon nr. 2231 (2015) etablerte 18. oktober 2023 som overgangsdagen for opphevelse av restriksjoner nevnt i resolusjonen, som ble etablert for å skape hindringer for utviklingen av missilprogrammet ballistics of Iran. Forfatterne av resolusjonen antok at Iran ville ta de nødvendige skritt for å gjenopprette troverdigheten til å utvikle sitt atomprogram for sivile formål.

Iran fortsetter å utvikle sitt missilprogram og sitt atomprogram og samarbeider ikke for å overbevise det internasjonale samfunnet om at det utvikler sitt atomprogram for fredelige formål. Derfor er Latvia, sammen med sine likesinnede allierte og partnere, forpliktet til å fremme reduksjon av trusler knyttet til Irans atomprogram, missil- og droneprogrammer i regionen og utover.

Irans missilprogram er fortsatt en av de største utfordringene for internasjonal fred og sikkerhet. I en felles uttalelse uttrykte medlemmer av Weapons of Mass Destruction Non-Spredning Security Initiative sin forpliktelse til å ta alle nødvendige tiltak for å forhindre forsyning, salg eller overføring av gjenstander, materialer, utstyr, varer og varer relatert til ballistiske missiler. teknologi i Iran, og dermed beskytte fred og stabilitet i regionen og internasjonalt.

Vedtak nr. 2231 Sanksjonene som er pålagt Iran er innført av EU ved å kunngjøre lovgivning som er bindende for medlemsstatene.

Felleserklæring vedr FNs sikkerhetsråds resolusjon nr. 2231 Overgangsdag.

Liv Malthe

Student. Subtilt sjarmerende bacon-junkie. Spiller. TV-utøver. Frilansmusikkekspert

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *