Litauiske tips i Norge: hvordan se livets beste severdigheter for mindre | Liv

Været endret seg, selvfølgelig, men da vi flyktet fra regnet, befant vi oss på steder som ikke var mye verre.

Mange litauere kjenner denne regionen, men det viser seg at ikke alle kjenner den. Da vi kom tilbake, delte vi bildene på sosiale medier og skapte stor interesse og mange spørsmål. De fleste spør hvor disse stedene er og hvordan man kommer seg dit. Jeg har noen råd til de som vil reise.

Reiseråd

Selvfølgelig er den enkleste måten å gå gjennom et reisebyrå, men jeg tror det det er bedre å være herre over tiden din. I dette tilfellet er du ansvarlig for deg selv og ferien din.

Jeg vil anbefale det når du reiser til Norge ikke lage en presis nok plan, men bare for å lage en liste over objekter av interesse. Alt handler om været, du må ha en reserveplan her, ellers blir ikke ferien nødvendigvis til et mareritt, men et mørkt minne. Som jeg nevnte, var ruten vår også i endring ettersom vi fikk regn fra den spådde solen. Dette er allerede tilfelle her på grunn av Golfstrømmen – værmeldingen er nøyaktig for 2-3 dager.

Et annet tips, også knyttet til været, er dette passende klær. Og været kan være skiftende i juli – passende tursko og vind- og regnjakke kommer sikkert godt med.

Råd reise om sommeren også delvis værrelatert. Om sommeren er det dagslys 24 timer i døgnet, helt i nord går solen aldri ned. På dette tidspunktet kan du se midnattssolen, når den ikke går ned i det hele tatt, men bare berører horisonten og begynner å stå opp igjen. På denne måten observeres både soloppgang og solnedgang, som varer veldig lenge. Det virker utrolig å ignorere det. En ekte drøm for fotografer, den gyldne timen varer i flere timer.

Når det gjelder reisebudsjettet, vet nok alle allerede at Norge er et dyrt land. Litauere vet imidlertid hvordan de skal spare, noen bruker lite og mye. Jeg anbefaler det til sparere velg campingplasser for natten, lag din egen mat og planlegg ruten nøyefordi noen steder betaler veier og tunneler, ferger er dyre.

Foto Tad Pakalniškis/Reise til Nord-Norge

Øyene er tilgjengelige med fly, ferge og til og med cruiseskip, men uansett hvordan du kommer dit, du en bil vil være nødvendig. Hele skjærgården kan enkelt dekkes med bil på en dag, og de mest populære stedene ligger i en 150 kilometer lang strekning.

Men for å se den sanne skjønnheten til øyene, må du hoppe i fjellstøvler. Det er rundt 50 turstier over hele skjærgården, som hver vil belønne deg med et imponerende panorama. Og du vil ikke ha sett slike utsikter noe annet sted – det er det som gjør dette området unikt.

En annen særegenhet ved øyene er hvite sandstrender. Noen er lett tilgjengelige med bil, mens andre er ville, og du må gå, klatre en betydelig bakke eller til og med ta en passasjerferge. Det er riktignok ikke alle som bestemmer seg for å plaske rundt der, og hvis de gjør det, er det absolutt ikke for å kjøle seg ned. Noen hopper i iskaldt vann for å opptre foran andre, andre for å posere for kameraene. Det er sant at det er fullt av surfere, noen campingplasser er dedikert til dem.

Foto Tad Pakalniškis/Reise til Nord-Norge

Foruten fotturer i fjellet, er det mer å finne her aktiv fritid: som sagt, surfebrett, også paddleboards, kajakker, sykler. Og fiske er trolig den viktigste og mest kjente okkupasjonen av disse øyene. Men det er et eget emne og ikke mitt domene.

De som leter etter et mer stillesittende tidsfordriv vil ha vanskelig for å finne noe å gjøre. Selv om på den annen side, å bo i et sommerhus lar deg beundre et flott panorama, og under et tordenvær kan du trygt varme deg ved peisen.

Mat i Norge Jeg er ikke imponert – du kan prøve noen av produktene, men jeg har ikke likt noen av dem så langt. Selv lokalbefolkningen liker det ikke. Dette bekreftes av at nordmenn spiser mest pizza i verden per innbygger. Men når du kommer til Norge, spesielt Lofoten, bør du tross alt prøve fiskeretter, bacalaohvalsteker, lokale oster og lammeretter.

Prisene er høyere her enn i fastlands-Norge: du betaler mellom 10 og 20 euro for suppe, 20-30 euro for hovedretten, 12-15 euro for dessert, øl – mer enn 10 euro. Når det gjelder prisene nedenfor, koster en nattcamping fra 20 til 30 euro, i et campinghus fra 100 euro, på mer korrekte hoteller fra 200 euro.

En tur til Lofoten

Og nå litt om reisen vår. Siden vi ikke ønsker å bruke alle feriene våre på å reise i Norge, velger vi økonomialternativet. Vi tar tak i teltene, varmer soveposene og annet campingutstyr, pakker inn i den lille bilen vår og setter kursen nordover.

Reisepunkter er allerede ordnet, været er sjekket, overnatting er ikke gitt. Når du sover på campingplasser er det ikke nødvendig å planlegge overnatting – dette er en av de største fordelene. Nettet av campingplasser i Norge er veldig stort og campingplassene i seg selv vil ikke skuffe. De fleste av dem ligger på vakre steder, du vil alltid finne en varm dusj, rene toaletter, kanskje til og med en kjøkkenkrok, et vaskerom og peiser. Prisen for et telt og en bil er rundt 20-30 euro. Imidlertid må camping noen ganger bestilles hvis du planlegger å bo på et veldig populært sted i juli.

Vi tok en risiko, vi booket ikke, men vi fikk plass på en campingplass først etter flytting til Lofoten. Vi befant oss i et annet land – i et idyllisk miljø, vanskelig å beskrive for en person som ikke har en poetisk åre.

Foto Tad Pakalniškis/Reise til Nord-Norge

Rhinen – den første byen vi bestemte oss for å se. Og den beste måten å gjøre det på er ovenfra. Noen timer, og vi er allerede på toppen, på et sted som heter Reinebringen. Dette er den mest populære turen i Lofoten, men også den farligste. Kort tid etter vår tur til Reinebringen ble stengt på grunn av bygging av en sikker vei til toppen.

Da vi kom til toppen var det vanskelig å tro våre egne øyne – ingen av bildene vi hadde sett før kunne formidle det sanne bildet. Det var det mest imponerende synet vi noen gang har sett. Vi hørte det samme fra andre som klatret. Vi brukte omtrent 3 timer der og kom ikke tilbake til campingplassen før kl. 02.00.

Vi skjønte aldri hvorfor denne stien regnes som en av de farligste, siden den er like bratt overalt. Dagen etter trengte vi en lettere tur, så vi tok nok den lettere, men herfra er det best å se midnattssolen når Nordsjøen åpner seg bredt i bunnen. Dette kalles en fottur Yttersandheit.

Dagen etter løp vi videre nordover på grunn av regnet og endte opp på en øy Andøya. Denne øya etterlot et stort inntrykk. Landskapet her er forskjellig fra andre deler av Norge – overalt er det veldig grønt, kysten er oversådd med hvite sandstrender, hvor sauene lever, bratte fjell reiser seg gjennom grønne daler. Det er også et av de beste stedene å observere midnattssolen. Det var også navnet på campingplassen der vi bodde.

Foto Tad Pakalniškis/Reise til Nord-Norge

Kveldsfunnet er en fottur til Maltenden. Vi hadde ikke forventet det, så det var en skikkelig overraskelse for oss. Jeg ønsket virkelig å bli lenger på denne øya, siden øya er populær for hval- og fuglesafari. Dessuten må du bestille dem minst en uke i forveien, prisen er rundt 100 euro.

Regnet presser oss lenger nord, så neste dag går vi mot Senja øya Vi var ikke imot å være her, for vi hadde markert et punkt på kartet. fjell Sal nylig raskt vunnet popularitet blant gateselgereog populariteten på sosiale nettverk reduseres ikke engang Trolltunga.

På tilbaketuren stopper vi igjen i Lofoten, hvor vi tilbringer ytterligere to dager på ville strender. Vi måtte ta en fotgjengerferge til en av dem og gå igjen til vi nådde en strand uten sivilisasjon, ingen telefoner, ingen dusjer, ingen toaletter. Stedet er veldig minneverdig, vi fant til og med hvalvirvler mens vi gikk på stranden.

Etter en slik ferie ønsket vi oss en ny ferie, men inntrykkene vil nok vare evig. Dessuten er det fortsatt mange ubesøkte steder i Lofoten, og jeg er ikke i tvil om at vi kommer tilbake dit en dag.

Nicolia Hansen

Hipstervennlig matfanatiker. Prisvinnende arrangør. Typisk ølfanatiker.