KVELDSNYHETER: «UgunsGreka» Vadim fanget en dyr torsk i Norge

Sommerferien til skuespilleren til Mikhail Chekhovs Riga Russian Theatre Jakov Rafalsons eller skuespilleren i rollen som Vadim i den populære nasjonale TV-serien «UgunsGrēks» viste seg å være full av eventyr. Først tilbrakte han og kona Galina en tretti dager lang tur gjennom Italia, Tsjekkia og Polen, og deretter, invitert av venner, dro han på tur til Norge.

Det er ikke noe hjul på vei

«Venner tilbød meg, og jeg tok gladelig imot en tur til Norge. Det var uventet fordi jeg aldri hadde vært i dette nordlige landet. Det var en stor glede,» begynner Rafalsons historie. «Først og fremst dro vi sjøveien til Stockholm med cruisefergen Tallink Isabelle fra havnen i Riga. Da vi ankom destinasjonen, dro vi, et selskap på fem personer, til Norge med en buss som hadde alt vi trengte til livet. Vi reiste 800 kilometer på veien. Det er mye. Mens vi allerede var i Norge falt et hjul på bussen vår av. Vi stoppet bilene på motorveien. Mirakuløst nok stoppet en fyr fra Riga og hjalp oss. Vi tapte ca en og en halv time, men vi fortsatte. Vi ble også stoppet av grensevaktene. De gikk av bussen og undersøkte alle gjenstandene og produktene som ble tatt med, men passene trengte ikke fremvises. Da alt var inne ordre, vi kunne fortsette turen vår», minnes skuespilleren.

Løperne blir møtt ved endepunktet av en fantastisk latvisk, Raivo, som har bodd i Norge i ti år: «Kona hans har nettopp fått en baby. Raivo eliminerer, som guide, de latviske gruppene som har gått gjennom Norge.»

Rafalson innrømmer at det er vakkert å se og besøke andre land. Han ville imidlertid ikke ønske å forlate Riga og hans elskede Latvia for å bo i et annet europeisk land, sier skuespilleren.

Sikt på den store rollen med en kutter

Ifølge ham har norsk natur en barsk skjønnhet. «Været var så kaldt at det føltes som oktober. Men det var bare slutten av juli,» sier han.

Raivo, en latvisk, eier flere båter og en stor kutter. «Vi dro til Atlanterhavet med kutteren. Bevæpnet med spinnestenger og fiskestenger ville vi også fange fisk. Raivo informerte oss til enhver tid om dybden – det var 300 og 400 meter. fisket var bra da vi fanget torsk , makrell, gjedde og elektrisk ål samt en sardin. På den annen side spanderte Raivo oss på norsk laks. Jeg ble generelt overrasket over oppriktigheten og vennligheten til Raivo. Vi trengte ikke late som noe og vi kunne hvile i fred,» sa den reisende.

Rafalsons skryter av at han selv tok en torsk på rundt halvannen meter lang, på 70 meters dyp. Det var fysisk vanskelig å løfte ham. Da de forlot land, hjalp venner med å rydde opp. Interessant nok er det forskjellige fisker i Norge og latviske farvann. I tillegg er de også lettere å rengjøre fordi det ikke er kalk. «Jeg er en ivrig fisker, og vi drar ofte til Lielupi med venner for å fiske. Dessverre har jeg ikke råd til det så ofte som jeg skulle ønske, siden teateret er veldig travelt i sesongen,» legger han til.

Vasker oppvask mens venner vasker fisk

«Vi spiste bare fisk under turen. Vi kokte fiskesuppe, som viste seg å være spesielt deilig. Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvordan jeg skal lage mat, så jeg sa: «Venner, jeg «jeg skal vaske oppvasken! Selv hjemme, når jeg er alene, er jeg den eneste som vet hvordan man steker poteter og et egg,» innrømmer skuespilleren ærlig.

Latviske reisende så ikke storbyen, men det var heller ikke poenget. «Nordmenn bor langt fra hverandre, fordi husene er flere kilometer fra hverandre. Vi så nesten ingen heller. Det er biler på veien, noen syklister, men ingen. Vi så hvor mye store hunder som kjørte folk. Hunden er bundet til sykkelen, og går ned bakken, løper hunden ved siden av, når personen går på, er hunden foran rattet og driver eieren. Jeg hadde aldri sett noe slikt før,» sa skuespilleren.

Rafalson liker ikke shopping. Skuespilleren tok med seg frossen torsk fra Norge som bestikkelse for å behandle vennene og kollegene sine.

Sonja Ege

Banebryter for mat. Leser. Internett-forsker. Zombie fan. Vennlig gründer. Innadvendt. Nettelsker