Irma Oomen av Horst | Alle nyheter fra Horst aan de Maas

Denne Horsterse feiret 25-års bryllupsdag med kona Bianca tidligere i år. Dette gledelige faktum førte til og med at hun gikk om bord på et fly for første gang på over to tiår. Lidenskapelig opptatt av levende musikk – spesielt når det kommer til sangerinnen Dilana Smith –, turgåing og sykling, blir denne konditoren aldri lei. Veluwe er uten tvil hennes favorittsted, og hun går på jobb hver dag plystrende og kommer hjem plystrende. Denne uken ble Irma Oomen (50) kåret av Horst.

Besøkende ønskes entusiastisk velkommen til Irma og Biancas hjem av hunden deres Pepper. Den firbeinte vennen har spilt en ledende rolle i parets liv i fem år. «Før var vi bare to. For mer enn 25 år siden flyttet vi sammen i Venray. Bianca og jeg var allerede venner på den tiden, og vi ble raskt nærmere hverandre. Vi startet et forhold og et og et halvt år senere giftet vi oss, sier Irma. Det var 25 år siden i september i fjor. Dette gjør 2023 til et festår for Irma. «Jeg så Sarah i mai i år, og i september feiret vi bryllupsdagen vår med en fantastisk ferie til Tenerife.»

Godt brukt kortbasseng

Turen til Tenerife ble spesiell. «Det er 23 år siden sist jeg fløy. Vi brukte mye tid på camping og de siste ti årene har vi hatt fantastiske ferier i vårt eget land, forklarer hun. «Og på toppen av det kunne ikke Pepper komme, så en og en halv uke på Tenerife var litt av en utfordring,» ler Irma. Dette stoppet imidlertid ikke paret fra å feire kjærligheten og jubileet med verdighet. «Det var utrolig vakkert og utrolig varmt. Vi dro dit med to venner som også var interessert i en ferie til Kanariøyene. De fire gikk ombord på dragen mot solen, havet og stranden. Eller i dette tilfellet: sol, privat basseng og din egen villa. «Vi spiller kort med disse to vennene hver tredje uke. Det var nå så mye i «kortpotten» at vi kunne bruke den til å betale for ferien. Det var vakkert. Med fire av dere har dere også mer tilgang enn om dere går som par, reflekterer Irma. «Og en annen fordel; Vi fire kunne også spille kort på Tenerife, legger hun til og ler.

Veluwe

Turen til øya i Atlanterhavet ble noe annerledes. «De Veluwe har alltid vært vårt reisemål de siste årene. Vi synes det er fantastisk og vi anser det virkelig som «vårt» sted. Vi håper å kjøpe en bobil der en dag, hvis det er mulig. Vi vil gjerne nyte det i vår pensjonisttilværelse. Og hvem vet, kanskje enda tidligere, i helger og ferier. » Denne pensjonen bør vare en stund. Dette plager ikke Irma i det hele tatt. «Jeg går på jobb og plystrer hver morgen. Hver ettermiddag kommer jeg plystrende hjem. Er ikke det fantastisk? »

Onkel Willems film

Det er ingen overraskelse at hun alltid er i godt humør så snart alarmen går. Som konditor har Irma servert de deiligste godbitene i 33 år. «På Goedhart i Panningen lager vi alle bakverkene som selges hos Albert Heijn. Det er mye moro arbeid. Fra schnitzler med pisket krem ​​til fotokaker: vi lager alt, sier hun. Irma tvilte aldri på dette yrkesvalget. Ikke i fortiden. «Jeg har alltid visst hva jeg ville bli. Da jeg var 6 år, var onkel Willems film på kino. Du fikk gå utkledd som barn. Jeg dro dit som Irmas baker, ler hun. Hun vet heller ikke hvor det kommer fra. «Ingen rundt meg var baker. Han er nå også min gudsønn, men han må ha blitt smittet av meg, sier hun lattermildt.

En kjæreste

Når hun ikke jobber som konditor og lager de lekreste kreasjonene, er sjansen stor for at du finner Irma på en konsert. Levende musikk har vært en stor lidenskap siden barndommen. Den hun deler med sin Bianca. «Det var faktisk vår kjærlighet til musikk som førte oss sammen. Bianca er tre år eldre enn meg, så hun tok førerkortet tidlig. Vi gikk ofte for å se sammen og hun kom alltid for å hente meg. På denne måten ville vi gå til alle slags steder i området, så lenge det var et band som spilte. Og det gjør de fortsatt. Rock fra 80- og 90-tallet er spesielt populært. Fra en bestemt sanger. «Vi har gått til Dilana Smith i over 25 år. En sørafrikansk sanger som for tiden bor i Nederland. Vi har kommet hit lenger enn vi har vært sammen, sier Irma. De kan fortsatt bli funnet på rundt ti Smith-forestillinger per år. «Vi er ekte fans, selv om hun har blitt en venn med årene. Dilana sier også alltid: «Hvis du er her, så vet jeg at ting går bra.» »

Til det maksimale

Sangeren kan puste lettet ut i denne forbindelse, da det ofte går bra i nær fremtid. «Hun la ut på sin egen teaterturné, og spilte i 33 teatre. Vi har billetter til tre av disse showene så langt, men det stopper ikke der,» ler Irma. Med Bianca, familien og vennene hennes nyter hun livet til det fulle. «Ikke bare er levende musikk en stor hobby, men vi må også nevne matlaging, turgåing og sykling.Vi setter jevnlig syklene på sykkelstativet og reiser landet rundt.

MagnificentMaker

Der folk går regelmessig ut på sykkel, skjer det å gå nærmere hjemmet. Det har alt å gjøre med en annen aktivitet som Irma har hatt glede av en stund nå. «Jeg er MooiMaker. Dette betyr at jeg plukker opp og rydder opp søppelet. Når jeg gikk rundt i nabolaget med Pepper, så jeg ofte all slags søppel ligge rundt.

Siden den gang har jeg gått jevnlig rundt, bevæpnet med hansker, søppelsekk og tang. Det prøver jeg å følge, sier hun. «Jeg kunne fortsette å irritere meg over rotet, eller jeg kunne gjøre noe med det selv. Dette ser også ut til å fungere. Når folk ser at miljøet er rent, er det mindre sannsynlig at de selv legger igjen avfall i naturen. Det kombinerer virkelig forretning med fornøyelse.

Vinne lotteriet

Dette er hobbyer hun håper å fortsette med i lang tid fremover. «Så lenge helsen tillater det, vil vi fortsette det vi gjør. Vi hører oftere og oftere at folk blir syke. Helse er den største ressursen. Du håper at alle du elsker vil bli hos deg så lenge som mulig, men det er dessverre ikke alltid du har kontroll over det. Derfor prøver vi å nyte hver dag.

Bare fordi vi setter pris på de små tingene betyr ikke det at det ikke finnes flere store drømmer. «Når de ringer oss hit for å fortelle oss at vi har vunnet i lotto, er det greit å vite på forhånd hva vi skal gjøre med hovedpremien,» sier hun med et stort smil. «Norge er for tiden på toppen av vår bucket list. Vi vil gjerne se nordlyset med egne øyne. Du må la noe være å ønske. Hvis Gaston Starreveld eller Winston Gerschtanowitz ikke ringer på døren hjemme hos Irma, virker det ikke umiddelbart som en mann har gått over streken. Så lenge hun går plystrende på jobb og kommer plystrende hjem, er alt bra med tanke på nytelse.

Tekst og bilde: Jelle van Hees

Natassian Ullmann

Frilans popkulturelsker. Typisk nettguru. Prisvinnende gründer. Hengiven bacon-banebryter. Musikkviter